Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK

Legende Innovation

Projekt 'Legende Innovation' vil understøtte samspillet mellem private virksomheder, offentlige dagsinstitutioner
og to videninstitutioner i at udvikle teknologibaserede legepladser, som skal medvirke til at udligne den kulturelle
og sociale med fokus på den sproglige indsats hos børn i danske daginstitutioner.

Grundtanken med idéen udspringer fra et konkret ønske om at skabe mere effektiv læring for tosprogede børn ved at gøre læring mere legende i daginstitutionen Lærkeparken i Vollsmose, hvor alle børn er to-sprogede. Der ligger et udtalt behov i Danmark for at gøre to-sprogede børn i førskolealderen klar til kravene i folkeskolen, da der i dag bruges store ressourcer på denne udfordring.

Der ligger et uudnyttet potentiale for virksomheder i at udvikle teknologiske redskaber, der indtænker det gode pædagogiske arbejde i dagsinstitutionerne. Pædagogerne arbejder allerede med udfordringen, men mangler værktøjer til at stimulere de tosprogede børn mere effektivt. Medarbejderne kan undgå at stigmatisere tosprogede børn ved at kunne kommunikere med dem både på deres modersmål og på dansk. Til at løse denne udfordring er det oplagt at tænke i teknologiske løsninger, så pædagogerne kan udtrykke sig på flere sprog, i billeder og på endnu andre måder. Ideerne ligger latent hos pædagogerne, men de kan ikke selv omsætte dem til konkrete produkter. Projektet vil koble dagsinstitutioner med virksomheder og videnspersoner for at udvikle interaktive legeredskaber baseret særligt på robot og sensorteknologi.

Partnere

Offentlige børneinstitutioner:
Lærkeparken
Lucinahaven
Munkevængets Skole

 

Private kultur- og designvirksomheder:
BuusGraphics

Skulpturværkstedet

Elverdal

10Tons

Idemagerriget

 

Uddannelses- og vidensinstitutioner:
UCL


Teknologisk

 

Netværk:
EduTechNet
SupplyNet

 

Bevillingsgiver:
FI