Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK

Tosprogede børns sprogtilegnelse

Anne Holmen: Sprogudvikling i dagtilbud og skole

Anne Holmen: Sprogudvikling i dagtilbud og skole - hvor er der brug for en særlig indsats for tosprogede børn? web-publikation til UVM. 2006

Anne Lindegaard: Gynggang - også på arabisk

Anne Lindegaard: Gynggang - også på arabisk. Om børns sprogtilegnelse og inkluderende sproglig praksis (oplæg 9. juni 2011)

Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole

Øvrig litteratur om leg og sprog

Litteraturen i afsnittet Tosprogede børns sprogtilegnelse bygger på dansk og international forskning samt på en række udviklingsprojekter i daginstitutioner og skoler i Danmark.

Karakteristisk for dette fagområde er, at udgivelserne er antologier og de enkelte forskere og udviklere derfor bidrager med enkeltartikler.

Meget kort sagt er forskningen nået frem til to vigtige pointer, som også afspejles i litteraturen:

  • Sprogtilegnelse sker i relationer, hvor det enkelte barns position samt forventningerne til barnet har stor betydning, dvs. at inklusion er en vigtig del af den sprogpædagogiske dagsorden.
  • Modersmålet har en stor betydning for tilegnelse af andetsproget (dansk)